Etusivu -> Hakukoneoptimointiblogi -> Affiliate-markkinointi opas 2025– Miten ansaita rahaa kumppanuusmarkkinoinnilla?

Affiliate-markkinointi opas 2025– Miten ansaita rahaa kumppanuusmarkkinoinnilla?

Affiliate-markkinointi on kaupallinen yhteistyö, jossa tienaat komission promoamistasi tuotteista. Tutustu tähän mahdollisuuksia täynnä olevaan tienaamismalliin!

Päivitetty viimeksi

Affiliate-markkinointi on yksi suosituimmista tavoista ansaita rahaa verkossa – eikä syyttä. Se mahdollistaa (jokseenkin) passiivisen tulon hankkimisen ilman omaa tuotetta tai varastoa eli käytännössä nollabudjetilla.

Toki sen ympärillä pyörii ”passive income” ”make money online”-villitys, joka saa asian näyttämään aivan liian helpolta. Ikäänkuin mikään rahavirta syntyisi vaivattomasti.

Kun asiaan suhtautuu realistisesti ja on oikeasti valmis näkemään vaivaa 3-6kk (ilman rahaa), voi aueta täysin uusi tienaamisen tyyli, jolla ei periaatteessa ole kattoa.

Logiikaltaan kyseessä on kuitenkin hyvin skaalautuvaa tulovirtaa verrattuna esimerkiksi perinteiseen palkkatuloon, joka on sidoksissa käytettyyn aikaan.

Tässä oppaassa käyn asioita rehellisesti läpi peilaten omiin kokemuksiini ja annan vinkkejä miten tienaaminen on mahdollista affiliate-markkinoinnin avulla.

affiliate markkinointi

Mitä affiliate-markkinointi on?

Käytännössä affiliate-markkinointi tarkoittaa sitä, että suosittelet tuotteita tai palveluita ja saat palkkion jokaisesta ostoksesta, jonka kävijä tekee suosituksesi perusteella. Tätä voi tehdä periaatteessa kuka tahansa ja vaikka kotisohvalta käsin.

Markkinointi toimii esimerkiksi blogien, vertailusivustojen ja somekanavien kautta. Oikeilla strategioilla affiliate-markkinoinnista voi rakentaa vakaata tuloa, mutta menestyminen vaatii muutakin kuin linkkien heittelyä sinne tänne.

Miten lähteä liikkeelle affiliate-markkinoinnin kanssa?

Affiliate-markkinoinnin aloittaminen ei vaadi suurta alkupääomaa, mutta menestyksekäs startti edellyttää oikeita työkaluja ja strategiaa.

1. Valitse aihe, joka on mieluisa tai josta tiedät jo paljon

Ensimmäinen askel on valita aihe tai markkinarako, joka kiinnostaa sinua ja jossa näet potentiaalia. Luonnollinen valinta on esimerkiksi oma harrastus.

Jos käyt vaeltamassa, olet varmasti jo testannut eri vaelluskenkiä ja muita varusteita. Tästä saa hyvää materiaalia, joka auttaa muita ihmisiä tekeämään parempia valintoja.

On tärkeää, että markkinassa on tarpeeksi kysyntää ja kilpailua, mutta ei niin paljon, että erottuminen olisi mahdotonta.

2. Valitse kanava, jossa haluat mainostaa

Kun olet valinnut aiheen, tarvitset alustan, jolla voit jakaa sisältöä ja ohjata liikennettä affiliate-linkkeihin. Yleisiä vaihtoehtoja ovat:

  • YouTube
  • Some-kanavat
  • Oma blogi
  • Vertailusivustot
  • Podcastit

Mikä tahansa valitsemasi kanava, sen on tarjottava arvoa kohdeyleisöllesi – pelkkä linkkien jakaminen ei riitä

3. Liity affiliate-verkostoon

Seuraavaksi tulee liittyä affiliate-verkostoon. Käytännössä se on palvelu, johon kuka tahansa voi ilmottautua, kunhan vain on jokin yllämainituista kanavista.

Kun verkostoon on hyväksytty, pääset valikoimaan kauppoja, joiden tuotteita voit alkaa markkinoimaan. Tässä vaiheessa huomaat, että mahdollisuuksia on loputon määrä.

Esimerkiksi pelkästään Adtractionissa on yhteensä 246 suomalaista verkkokauppaa äänikirjapalveluista lainantarjoajiin ja sekatavarakauppoihin. Affiliate-verkostoja on muunmuassa:

affiliate-markkinointi verkosto adtractionin palvelutarjontaa
Affiliate-verkosto Adtractionin tarjontaa

4. Luo strategia, miten ohjata kävijöitä sisältöösi

Riippuen kanavasta, jonka valitsit täytyy luoda sen mukainen strategia. Jos valitsit verkkosivuston, suosittelen vahvasti tutustumaan hakukoneoptimointiin.

Sillä on eroa kuin yöllä ja päivällä, näkyykö sisältösi Googlessa top 10:ssa tai sen ulkopuolella. Top 10 ulkopuolella olevien sivujen klikkausprosentti on vain 0,7% luokkaa.

Toki some-kanavienkin kautta saa ohjattua väkeä sisältöihin, mutta miksi ei molemmista.

5. Tuota OIKEASTI ARVOKASTA sisältöä

Tämä on asia mikä erottaa menestyvän affiliate-markkinoijan toisesta. Kannattaa miettiä asiaa omakohtaisesti.

Oletko valmis klikkailemaan random-linkkejä sisällössä, joka ei oikein vastaa kysymyksiisi tai tuota mitään lisäarvoa ja päädyt puolivahingossa jonkun kummallisen nettikaupan sivulle tajuamattasi. En usko että tässä kohtaa olet valmis ostamaan yhtään mitään.

Sisällön tulee olla oikeasti niin arvokasta, että ihminen melkein koukuttuu lukieassaan sitä. Myöhempänä hyvä esimerkki laadukkaasta sisällöstä.

6. Lisää yksilöllinen affiliate-linkki sisältöön

Lisää linkki sisältöön luonnollisella tavalla ja niin, että asia on 100% läpinäkyvää. Kerro aina, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö.

Kun pitäytyy täysin rehellisenä, on toiminnallasi mahdollisuuksia olla pitkäaikaista ja tuottavaa.

Kannattaa muotoilla asia niin, että tämän pienen komission ansioista itsellä on mahdollisuuksia tuottaa jatkossakin arvokasta sisältöä.

Tarkoituksena on siis auttaa ihmisiä tekemään parempia valintoja ja saada siitä itse pieni palkkio niin, että hinta pysyy asiakkaalle kuitenkin täysin samana. Eikö tämä kuulosta reilulta vaihtokaupalta? Miksi tuota ei toisi ilmi myös täysin läpinäkyvästi?

7. Seuraa analytiikkaa ja konversioita

Kun kävijöitä ja klikkauksia alkaa tulemaan, kannattaa miettiä konversioprosentin optimointia.

Seuraa analytiikkaa ja testaile eri sanamuotoja. Tulisiko affiliate-linkki laittaa nappulaan, jossa lukee ”siirry verkkokauppaan” tai ”katso päivän hinta”.

Testaile ja reagoi

8. Toista prosessia vaikka loputtomasti

Kun löydät voittavan kaavan, miksi et skaalaisi asioita. Mieti toisen kanavan lisäämistä valikoimaan, sitten kolmannen ja neljännen.

Sitten siirry englannin kieliseen markkinaan (jossa pyörii oikeasti isot rahat). Loppujen lopuksi kyseessä on numeropeli. Mitä enemmän saat väkeä sisältöjesi pariin, sitä enemmän tienaat.

Affiliate-markkinoinnin potentiaali on periaatteessa loputon ja siksi se onkin niin suosittua. Maailmalla on monia affiliate-miljonäärejä.

Esimerkkejä erilaisesta affiliate-markkinoinnista

Käydään läpi muutamia esimerkkejä miten affiliate-markkinointia voi toteuttaa.

YouTube-kanava: Ferdy Korpershoek

Ferdy on hollantilainen tubettaja, joka tuottaa mielettömän kattavia tutorialeja, miten tehdä omat WordPress-nettisivut, aloittaa affiliate-markkinointi, sähköpostimarkkinointi ja paljon muuta.

Tutoriaalit ovat monen tunnin pituisia, joissa asiat käydään step-by-step. Periaatteessa asiasta mitään tietämätön osaa tehdä omat nettisivut, jos katsoo Ferdyn tutoriaalin ja kopioi toimenpiteet.

Olen itse käyttänyt hänen materiaalejaan ja en liioittele kun sanon, että yhden tutoriaalin arvo voisi olla satoja euroja, jos hän myisi niitä. Kanavalla on yhteensä yli 500 videota.

Mutta miksi sitten tarjota ilmaiseksi palveluita, joista toiset pyytää satoja ja jotkut tuhansia euroja? Hänen tienaamisensa perustuu nimenomaan affiliate-markkinointiin.

Hän luo vakaan luottamussuhteen tarjoten ilmaista sisältöä ja samalla toki promoaa käyttämiään työkaluja. Kun promoaa tuotetta, jossa on kuukausi- tai vuosimaksu, saa myös pidempiaikaisempaa affiliate-komissioita.

Jos materiaaliin tutustuu, huomaa että niihin on käytetty aikaa ja vaivaa todella paljon (koska se on ainoa menestymisen tie affiliate-markkinoinnissa). Siksi artikkelin ensimmäisessä kappaleessa puhun ”jokseenkin passiivisesta” tienaamismuodosta.

Kun näkee aluksi vaivaa, eikä mene sieltä mistä aita on matalin, voi tienaaminen muuttua passiiviseksi tuloksi ajan kuluttua. Esimerkiksi video, jonka on tehnyt kolme vuotta sitten voi tuottaa vieläkin tuloja ja nyt oikeasti passiivisesti.

Vertailusivustot

Vertailusivustot ovat loistava tapa auttaa kuluttajia tekemään ostopäätöksiä ja samalla ansaita affiliate-tuloja. Hyvin toteutettu vertailusivusto voi nousta hakutuloksissa korkealle ja tuottaa jatkuvaa liikennettä.

Miten vertailusivustot toimivat

Vertailusivustot kokoavat yhteen tietoa eri tuotteista tai palveluista ja esittelevät ne käyttäjäystävällisessä muodossa.

Niiden ideana on tarjota lisäarvoa käyttäjille vertailemalla hintoja, ominaisuuksia ja kokemuksia, jolloin kuluttaja voi tehdä paremman päätöksen. Suosittuja aihealueita ovat muunmuassa:

Teknologia – Puhelimet, tietokoneet, kuulokkeet
Rahoitus – Lainat, luottokortit, vakuutukset
Verkkopalvelut – Webhotellit, VPN-palvelut
Kuluttajatuotteet – Keittiökoneet, urheiluvälineet

Helppolukuiset taulukot ovat esimerkiksi hyvä tapa

TuoteHintaArvosanaOsta nyt
Tuote A99€⭐⭐⭐⭐⭐Katso hinta
Tuote B79€⭐⭐⭐⭐Vertaa hintoja
Tuote C119€⭐⭐⭐⭐⭐Lue lisää

Alla esimerkki vertailusivustolta websala.fi

affiliate-sivusto websala.fi aggregaattien vertailutaulukko
Aggregaattien ominaisuuksien vertailua

Miten hommata liikennettä vertailusivustoille?

Hakukoneoptimointi on avainasemassa vertailusivustoja luodessa. Kun saat vertailuartikkeleita nousemaan hakutulossivulla, päätyy sivustolle jatkuvasti väkeä ja tienaamismuoto voi muuttua passiiviseksi ajan myötä.

Toki se, että hyvät tulokset säilyvät, täytyy sivustoa ylläpitää.

Hakukoneoptimointi täytyy aloittaa suorittamalla avainsanatutkimus. Pääset täältä kirjoittamaani avainsanatutkimuksen oppaaseen.

Esimerkkejä vertailusivustoista

Luontoisaa.fi: Luonnolliseen elämäntyyliin ja valintoihin keskittyvä
Kotiprojekti: Vinkkejä erilaisiin kodin projekteihin siivoamista, keittiövinkkejä
Luetutkirjat.com: Vinkkejä äänikirjoihin ja kaikkea lukemiseen liittyvää
Pihalla.fi: Vinkkejä pihatöihin, grillausta, nurmikon hoitoa

Kuinka paljon affiliate-markkinoinnilla voi tienata?

Periaatteessa kattoa tienaamiselle ei ole. Mahdollisuuksia on rajattomasti ja kyse on oikeastaan siitä kuinka paljon haluat skaalata tekemistä.

Chat GPT arvioi, että kuukausittainen tienisti olisi 300-2000e/kk, jos sivustolle saa kuukaudessa 20 000 kävijää riippuen hyvin paljon liikenteen laadusta.

Esimerkiksi viihdetyylinen sisältö ei tuota niin paljoa konvertoituvia asiakkaita, koska kuluttajat ovat katsomassa viihdettä, eikä ensisijaisesti ostamassa.

Sen sijaan jos keskityt hakukoneoptimoimaan kaupallisen intention hakuja, on liikenne laadultaan konvertoivampaa. Johtuen siitä, että hakija on aikeissa ostaa jotain.

Komissioiden määrä vaihtelee suuresti. Jos keskittyy kalliimpiin tuotteisiin, luonnollisesti myös komission osuus on isompi, mutta volyymi pienempi.

Sekin kannattaa ottaa huomioon minkä tyyppistä materiaalia tuottaa. Jossain aihealueissa (niche) liikkuu isommat rahat.

Aikaa ja vaivaa täytyy alkuunsa nähdä opetellakseen erilaiset metodit. Esimerkiksi jos haluat perustaa nettisivun, etkä ole sitä tehnyt koskaan, voi jo itsessään siihen varata aikaa viikkoja.

Jos tähän haluaa lähteä, kannattaa esimerkiksi asettaa tavoite vuoden päähän. ”Tienaan vuoden päästä 500e/kk semi-passiivisesti”. Tällöin odotukset on realistiset ja et jätä leikkiä kesken ensimmäisen kuukauden jälkeen, kun tuloksia ei olekaan vielä syntynyt.

Ja kun tuohon tavoitteeseen pääsee, on jo ottanut merkittäviä askeleita ja siitä on helppo lähteä skaalaamaan asioita.

Yhteenveto

Affiliate-markkinoinnissa on mieletön potentiaali ja vaatii mitättömän taloudellisen satsauksen aloittamiseen. Ei kannata kuitenkaan haksahtaa rahan kiilto silmissä tuottamaan mitä-sattuu-sisältöä, vaan hyväksyä maailman realiteetit ja lähteä rakentamaan vakaalle pohjalle.

Aikaa voi kulua kuukausia ennen kuin rahaa alkaa tulemaan, mutta onko se loppujen lopuksi niin pitkä aika edes? Opiskelet itsesi insinööriksi neljässä vuodessa ja sen jälkeen alat tienaamaan vajaa 3000e/kk. Kun työkokemusta karttuu, voit päästä 5000e kuukausipalkkaan.

Tähän kaikkeen voi mennä yhteensä 10 vuotta ja tienaaminen on sidoksissa sinun kallisarvoiseen aikaasi. Mieti millaisen affiliate-imperiumin olisit rakentanut tuossa ajassa? 20 sivustoa, 5 YouTube-kanavaa, vaikka ja ties mitä. Ei muuta kun testaamaan affiliatea ja odottelemaan kuinka rahavirta täyttää pankkitilin!

Lämmin kiitos, että käytit aikaasi artikkelin lukemiseen!

UKK

Affiliate-markkinointi ei ole pikavoittojen keino. Tulosten näkeminen kestää yleensä 3–6 kuukautta, riippuen käytetystä strategiasta ja sisällön laadusta. Hakukoneoptimoidut blogit ja vertailusivustot voivat kestää jopa vuoden ennen kuin niistä alkaa tulla merkittäviä tuloja.

Kyllä, mutta se vaatii pitkäjänteistä työtä. Monet menestyneet affiliate-markkinoijat ansaitsevat tuhansia euroja kuukaudessa, mutta se edellyttää hyvää sisältöstrategiaa, tehokasta liikenteen hankintaa ja jatkuvaa optimointia

Hyvä affiliate-niche on yhdistelmä:
Aihetta, josta olet kiinnostunut tai johon sinulla on asiantuntemusta
Markkinaa, jossa on riittävästi hakukysyntää mutta ei liikaa kilpailua
Tuotteita, joilla on hyvä komissio ja jatkuva kysyntä

Suurin virhe on keskittyä vain linkkien jakamiseen ilman lisäarvoa. Affiliate-markkinoinnin menestys perustuu luottamukseen ja hyödylliseen sisältöön. Jos sisältö ei ole laadukasta tai aidosti auttavaa, kävijät eivät klikkaa linkkejä tai palaa sivustolle.

Kyllä, mutta alkuvaiheessa se vaatii paljon työtä. Kun hakukoneoptimoidut sivut tai videot alkavat tuottaa tasaista liikennettä, tuloista voi tulla osittain passiivisia. Kuitenkin myös passiiviset tulot vaativat ylläpitoa, kuten sisältöjen päivittämistä ja kilpailun seuraamista.

Ei välttämättä, mutta oman verkkosivuston perustaminen maksaa jonkin verran (domain, webhotelli). Jos teet affiliate-markkinointia somekanavien kautta, voit aloittaa täysin ilmaiseksi. Myöhemmin maksettu mainonta tai työkalut (esim. hakukoneoptimointiin) voivat nopeuttaa kasvua.

Joonas Taipale

Sisällön kirjoittaja on ex-rakennusinsinööri. Nykyään hän rakentaa yritysten näkyvyyttä hakukoneiden kautta.

Ilmainen sivustokartoitus! 🤩
Jätä tietosi, niin lähetän sähköpostiin arvion, mitä hakukoneoptimoinnilla voisi saavuttaa sivustosi kohdalla.
(Et ilmottaudu samalla sähköpostilistalle)
Scroll to Top