Etusivu -> Hakukoneoptimointiblogi -> Avainsanatutkimus opas 2025 | Ei enää hakusanojen arvailua

Avainsanatutkimus opas 2025 | Ei enää hakusanojen arvailua

Hakukoneoptimointi ilman dataan perustuvaa avainsanatutkimusta on arvailua. Täältä löydät kaiken kattavan oppaan avainsanatutkimuksen tekoon.

Päivitetty viimeksi
etsivä tekemässä avainsanatutkimusta

Jos sivuston hakukonenäkyvyys olisi kerrostalo, avainsanatutkimus olisi vankasti kallioon juntattu paaluperustus. Sen päälle lähdetään rakentamaan koko saittisi hakukonenäkyvyys.

En suosittele arvaamaan perustustesi kantokykyä. Onneksi ei tarvitsekaan! Tässä artikkelissa käyn läpi täydellisen ohjeistuksen miten tehdä avainsanatutkimus itse, jonka päälle voi lähteä rakentamaan hakukoneoptimointia. Luettuasi artikkelin tiedät:

  • mikä on avainsanatutkimus
  • dataan perustuvan avainsanatutkimuksen tärkeyden
  • miksi aina ei kannata valita suurimman hakuvolyymin avainsanaa sisältöösi
  • mitä ovat eri hakujen intentiot ja miksi ne ovat tärkeitä
  • mikä on pitkän hännän avainsana
  • sivustolle asennettavien seo-lisäosien sudenkuopat
  • mitä tehdä jos kukaan ei hae tuotettasi
  • suosituimmat avainsanatyökalut (myös ilmaiset)

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus on prosessi, jossa tunnistetaan ja analysoidaan hakusanoja ja -lauseita, joita kohdeyleisö käyttää etsiessään tietoa, tuotteita tai palveluja verkossa. Tavoitteena on ymmärtää, mitkä avainsanat tuovat eniten liikennettä ja konversioita, ja kuinka ne voidaan integroida tehokkaasti verkkosivuston sisältöön. 

Avainsanatutkimus auttaa optimoimaan sisällön hakukoneita varten, parantamaan Google-näkyvyyttä hakutuloksissa ja siten kasvattamaan sivuston kävijämäärää. Oikeanlaisten avainsanojen valinta ja analysointi on olennaista, jotta voidaan kohdistaa markkinointi ja viestintä tehokkaasti potentiaalisille asiakkaille.

Avainsanatutkimuksen merkitys hakukoneoptimoinnissa

Kaikilla on hyviä arvauksia. Jos on onnekas, niin voi osua oikeaan. Ajatellaan, että osaat optimoida sivustosi suoraan kuten oppikirjasta, mutta dataan perustuva avainsanatukimus on tekemättä. 

Sinulla on myynnissä vauvakutsuille eli babyshowereille tarkoitettuja arvauslappuja. Käytät avainsanana ”babyshower arvauslaput”. Sivustollesi on asennettuna SEO-lisäosa, joka analysoi onko avainsana sijoitettu oikein h1-otsikkoon, titleen, urliin sekä oikeassa suhteessa sisältöön. 

Koska osaat sijoittaa avainsanat oikein, lisäosa näyttää hymynaamoja, vihreää väriä ja 100%:ia. Kaikki on siis mahtavasti! Ei muuta kun odottelemaan asiakasryntäystä. Muutaman kuukauden päästä huomaat hakutulossivulta, ettei asia mennytkään kuten piti. 

Perehdyt lisää asioihin ja tajuat avainsanatutkimuksen merkityksen. Saat selville, että hakulauseke ”babyshower arvauslaput” on käytännössä nollahaku. Sen sijaan hakulauseketta ”babyshower arvauskortit” etsitään keskimäärin 210 kertaa kuukaudessa. 

Noinkin mitättömän tuntuisella sisältömuokkauksella voi olla käänteentekevä vaikutus, päätyykö sivuillesi hakukoneiden kautta potentiaalisia asiakkaitasi kuukaudessa kymmeniä vai ei ollenkaan. Ongelma tietenkin kertaantuu mitä isomman volyymin avainsana jää käyttämättä. 

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että tuo arvaamalla toteutettu on valitettavan yleinen. Se tyyli itseasiassa opetettiin minulle ja noin 15 muulle nettisivujenteko-kurssilla opettajan toimesta, joka omien sanojensa mukaan osaa hakukoneoptimoinnin todella mestarillisesti. Käytännössä siis meille opetettiin avainsana-arvaus, eikä avainsanatutkimus. 

Haluatko tehdä avainsanatutkimuksen ilmaiseksi?

Se onnistuu esimerkiksi hyödyntämällä muuten kalliiden (yli 100€/kk) avainsanatyökalujen ilmaisjaksoja. Mm. omassa työkäytössä oleva SEMRush tarjoaa tällaista.

Nappaa napin kautta ilmainen 7
päivän kokeilujakso maksulliseen SEMRush-pläniin
👇

Avainsanatutkimuksen vaiheet

Aivan aluksi kannattaa miettiä, mitä haluaa saavuttaa avainsanatutkimuksella, olipa se sitten liikenteen lisääminen, myynnin kasvattaminen tai brändin näkyvyyden parantaminen. Yleisimmin tavoitteena on saada lisää asiakkaita ja myyntiä. Tämän määrittelyn jälkeen noudatetaan pääpiirteittäin alla olevaa kaavaa. 

Brainstormaus ja ”seedwordit”

Kannattaa avata jokin muistiinpanotyökalu. Itse otan yleensä käyttöön excelin, koska sieltä on helppo copypasteta avainsanatyökaluihin (joista myöhemmin tässä artikkelissa). Ala miettiä mitä arvelet ihmisten käyttävän hakusanoina, kannattaa kysellä myös kavereilta/kollegoilta, jos mahdollista. 

Kirjaa ylös millaisia hakulausekkeita saat(te) aikaiseksi. Kannattaa kirjata ylös synonyymejä, eri sanamuotoja, monikko- ja yksikkömuotoja. Myös yhdys_sana_virheet ovat yleisiä. Brainstormauksen tuotos voisi olla jotain tällaista:

  • babyshower arvuuttelu
  • baby shower arvuuttelu
  • vauvakutsu arvuuttelulappu
  • vauva kutsu arvuuttelulaput

Lista on yleensä pidempi, mutta ehkä pointti tuli selväksi. Ja jos nyt ajattelet, että juuri äskeisessä kappaleessa oli ohjeistus, että älä arvaa hakusanoja, niin kaikki kyllä selkiytyy myöhemmin artikkelissa.  

Tutustu kohdeyleisösi kieleen

Seuraavaksi kannattaa tutustua kohdeyleisösi kieleen selailemalla internetiä. Itselleen avainsanatutkimusta tehdessä etuna on se, että suurella varmuudella tuntee toimialaa sen verran, että osaa puhua samaa kieltä asiakkaansa kanssa. 

Toki tässä voi astua ansaan luullen, että asiasta mitään tietämätön käyttäisi sinulle itsestäänselviä ammattitermejä hakiessaan tuotteitasi. Paikkoja, joissa kannattaa käydä inspiroitumassa.  

  • Erilaiset keskustelufoorumit
  • YouTuben kommenttiosio
  • Reddit
  • Facebook
  • Instagram
  • Muut somet 

Keskity kieleen millä juuri sinun potentiaalinen asiakas voisi etsiä palveluitasi. Riippuen omasta pedanttiuden tasosta huomaat, että aikaa saattaa upota jonkin verran tässä vaiheessa. Kirjaa jälleen muistiin potentiaaliset avainsanat.

Hae dataa avainsanatyökaluista

Jotta ei oltaisi vain arvailujen varassa, täytyy tutkia mitä sanoja oikeasti käytetään hakuja tehdessä. Tätä varten täytyy käyttää jotain monesta avainsanatyökalusta

Avainsanatutkimuksen potentiaalinen arvo yrityksille tiedostetaan erittäin hyvin. Tästä syystä työkalut ovat melko arvokkaita kuukausihinnoiltaan. Puhutaan 100 euron hintaluokasta ja siitä ylöspäin. Useassa työkalussa on toki ilmainen kokeilujakso, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää. 

Monessa avainsanatyökalussa on käytössä niin sanottu bulk-ominaisuus eli voit liittää kaikki muistiin keräämäsi avainsanat yhdellä kertaa. Tämän jälkeen huomaat, että millä sanoilla on oikeasti hakuja, millainen kilpailutilanne ja mikä on haun intentio. 

Työkalu myös ehdottaa sanoja valitsemiesi ”seedwordien” pohjalta. Tässä vaiheessa saat karsittua väärin arvatut sanat ja lisättyä potentiaalisesti käyttökelpoisia sanoja. Avainsanatyökaluja on muummuassa:

Jos sivustollasi on ollut Google Search Console käytössä kannattaa sitä ehdottomasti hyödyntää. Erona muihin työkaluihin on se, että saat paikkaansa pitävää dataa siitä millä sanoilla sivuillesi päädytään. Se on täysin ilmainen myös. 

Muut työkalut tekevät arvioita ja huomaat ennen pitkään pientä tai isompaa heittoa työkalujen välillä. Varsinaista avainsanojen suunnittelijaa ei GSC:ssa ole, mutta täältä voi löytää ns low hanging fruitteja, joita optimoida pienellä vaivalla. 

Kilpailija-analyysi avainsanatutkimuksessa

Oma suosikkiosuuteni. Älä keksi pyörää uudestaan, varasta kuin taiteilija. Toisin sanoen siis: inspiroidu kilpailijoista!  Työkalut voivat ehdottaa kilpailijoitasi, mutta kannattaa käydä Googlen puolella myös etsimässä niitä. 

Toki jos tiedät jo kilpailijasi, niin valitse heidät. Esimerkiksi SEMRush-työkalussa on kilpailija-analyysi- ominaisuus. Se kertoo mitkä avainsanat jaat kilpailijasi kanssa, mitkä ovat itsellä käyttämättä ja mitä mahdollisesti käytät, mutta kilpailijasi ei. Näistä saat inspiraatiota ja huomaat ehkä jopa markkinarakoja, joita kilpailijasi ei ole tajunnut täyttää. 

Ehdottomasti kannattaa myös avata ingocnito-ikkuna, jotta oma hakuhistoria ei vaikuta tulokseen ja yksinkertaisesti hakea valitulla avainsanalla ja käydä kärkipään sivustoilla tutkailemassa. 

Kun ymmärtää miten avainsanat tulee hakukoneoptimoidussa sisällössä sijoittaa, kasvaa oma vainu bongata sivun pääavainsana. On olemassa myös selaimeen asennettavia lisäosia, joista on suuresti apua. Itse käytän SeoQuake- nimistä lisäosaa. 

Avainsanojen valinta – hakuintention tärkeys

hakuintention tutkiminen avainsanatutkimuksessa semrush-työkalulla
Hakukoneoptimointi on informatiivinen haku. Pääavainsana valitteassa ei tule luottaa sokeasti avainsanatyökalujen kertomaan hakuintentioon.

Tämän vaiheen tärkeyttä ei voi korostaa tarpeeksi. On KRIITTISTÄ ymmärtää, mitkä avainsanat valita millekin sivulle. Onko kyseessä blogiartikkeli, tuotesivu, kategoriasivu jne, sillä on merkitystä mitä ihminen on etsimässä ja kuinka hyvin sinulla on siihen vastaus. 

Kuten monessa muussakin elämän osa-alueessa, ihmisillä on valta. Vaikka Google toimiikin massiivisen markkinajohtajan ja itsevaltiaan elkein,  algoritmit ovat muovautuneet nostamaan hakutuloksissa parhaiten ihmismassan hakuintentioon vastaavat sivut korkealle. 

Kannattaa miettiä asiaa omakohtaisesti. Haluat tietoa aiheesta tervaleppä. Jostain syystä ensimmäiselle orgaanisella sijalle on päätynyt verkkokaupan tuotesivu, jossa on taulu tervalepän kuvalla. Mitä todennäköisimmin et klikkaa sivulle, koska et ole ostamassa mitään. 

Turhautuneena jatkat selailua sivustolle, joka tarjoaa informaation janoosi sammutuksen kertoen, että tervaleppä toden totta on alnus glutinosa. (Verkkokauppa tulisi kyllä ennen pitkään putoamaan ykkössijalta, koska se ei vastaa yleiseen hakuintentioon.) 

On siis ensijaisen tärkeää tarjota selaajalle tietoa jos hän etsii nimenomaan tietoa, eikä tyrkyttää tuotteita. Tuotteita kannattaa tyrkyttää hakijalle, kenen haun intentio on kaupallinen. 

Nyt luultavasti kysyt, että mikäs järki minun on kaupallisena toimijana tarjota sitten informaatiota, kun olen myymässä pelkästään tuotteita tai palveluita. Tämäkin selviää myöhemmin artikkelissa, kun pohditaan avainsanastrategiaa. Hakusanat jaetaan hakuintention perusteella näihin kategorioihin:

  • Navigointi: etsitään suoraan tiettyä sivua esim ”gmail”
  • Informaatiivinen: etsitään infromaatiota aiheesta esim ”lukkopaini”
  • Kaupallinen: etsitään ja vertaillaan tuotteita, joita halutaan ostaa esim”parhaat älypuhelimet 2025″
  • Transaktionaalinen: tiedetään jo mitä halutaan ostaa/ladata esim ”lataa spotify” tai ”osta iPhone 16”

Yleisesti ottaen siis kannattaa valita blogiartikkeleihin informatiivisen hakuintention hakulausekkeita ja tuotteen tai palvelun avainsanaksi kaupallinen haku. 

Markkinoinnin termejä käyttääkseni, valitse oikeat avainsanat oikeaan ostopolun vaiheeseen. Parhaassa tapauksessa kannattaa koittaa kattaa kaikki ostopolun vaiheet nettisivuillasi. 

Työkalut kertovat haun intention, mutta suosittelen tarkastamaan käsipelillä kun valitsee sivulle pääavainsanaa. Eli googlettamaan ja katsomaan tuottaako kaupalliseksi olettamasi haku myytäviä tuotteita tai palveluita.

Avainsanastrategia

Valittaessa avainsanoja sivuillesi täytyy jossain määrin ymmärtää hakukoneoptimointia kokonaisuudessaan. Jos olet juuri perustanut yrityksen ja ostanut uuden domainin, on hyvin vaikea kilpailla pitkään alalla toimineiden kanssa. Varsinkin jos kilpailuaste hakusanalla on suuri. Sivun auktoriteetti ei nouse hetkessä. Tilastojen mukaan noin 60% top 10 hakutuloksista on yli 3 vuotta vanhoja domaineja. Lähde Ahrefs.

No mitäs nyt sitten, hanskat tiskiin vai? Ei todellakaan! Täytyy myöntää realiteetit itselleen ja käyttää vähän mielikuvitusta. Zalandon tai H&M:n ohi on vaikea mennä hakusanalla ”miesten t-paita”. Mahdotonta se ei ole, mutta siinä voi kestää kuukausia (tai vuosia) ja vaatii resurssejen sijoittamista järjestelmälliseen ja kokonaisvaltaiseen hakukoneoptimointiin.  

On myös olemassa toisenlaisia vaihtoehtoja, mutta tutustuaksesi niihin, täytyy ymmärtää enemmän hakusanoista. 

Hakuvolyymi

hakuvolyymin tutkiminen avainsanatutkimuksen yhteydessä semrushilla

Avainsanojen hakuvolyymi kuvaa, kuinka monta kertaa tiettyä avainsanaa haetaan hakukoneissa tietyllä aikavälillä, usein kuukausittain. Suuri hakuvolyymi viittaa korkeaan kysyntään ja usein samalla kovempaan kilpailuun. 

Pienemmän hakuvolyymin avainsanat voivat olla vähemmän kilpailtuja ja tarjota tarkempia kohderyhmiä, mikä voi johtaa sitä kautta parempiin tuloksiin. Hakumääriä Suomen markkinoilla voidaan karkeasti jaotella näin:

  • 0-99 hakua = melko vähän
  • 100-499 hakua = kohtalaisen hyvä
  • 500 -> hakua = todella hyvä määrä

Kuten kaikessa hakukoneoptimointiin liittyvässä tämäkin on oikeastaan tulkintakysymys. Joskus pienikin hakumäärä voi olla hyvä, jos esimerkiksi myyt kallista tuotetta ja tavoiteesi täyttyy myymällä sitä kaksi kappaletta kuukaudessa. Siksi lukuarvoja ei kannata tulkita eksaktisti. 

Suurta hakuvolyymia tärkeämpi tekijä on vastata mahdollisimman tarkasti hakuintentioon. Jos olet parturi Jyväskylässä,  älä keskity suuremman volyymin sanaan ”parturi”, vaan ”parturi Jyväskylä”. 

Hakujen trendi

avainsanatutkimus: haun trendin tsekkaaminen semrush-nimisellä työkalulla

Keskimääräinen hakua per kuukausi on todellisuudessa vuoden tilasto jaettuna tasan 12 kuukaudelle. Tämä on suht paikkaansapitävää sanojen kanssa, joita haetaan ympäri vuoden. Esimerkkeinä voisi olla sääennusteen, uutisten tai reseptien hakeminen. 

Todellinen vääristymä tulee, kun tuijottaa kuukauden keskiarvoa sesonkiluonteisten hakujen yhteydessä. Joulukoristeita haetaan 6600 kertaa kuukaudessa. Epäilen, että 12 x 6600 = eli 79k hakukertaa sijoittuu lähemmäs loka- marras- joulukuuta, kuin että niitä haettaisiin 6600 kertaa toukokuussakin. 

Lukuarvoissa trendaavuutta ei ole huomioitu, mutta työkalut kyllä näyttävät käppyränä yleisen trendin. Kannattaa tämäkin tiedostaa, ettei liian tarkkaan tätäkään lukuarvoa tarkastele. Google Trends- työkalulla voi tsekata myös näppärästi trendejä.

Kilpailutilanne

haun kilpailuaste semrush

Korkea kilpailu tarkoittaa, että monet verkkosivut kilpailevat kyseisestä avainsanasta, kun taas matala kilpailu viittaa helpompaan näkyvyyden saavuttamiseen. Yleensä mittari on 0-100 ja ovat työkalukohtaisia. 

Suomen markkinoilla on yleisesti ottaen matalampi kilpailuaste johtuen luonnollisesti pienemmistä hakumääristä. Alla suuntaa antavia lukuarvoja Suomessa. 

  • 0-12 = helppo
  • 13-25 = kohtalainen
  • 25-100 = haastava

Aluksi suosittelen keskittymään 0-15 kategorian sanoihin ja sitä mukaa, kun Google nostaa sivustosi arvostusta, keskittyä myös vaikeampiin sanoihin.

CPC eli cost per click

cpc arvo

Hakukonemainontaan liittyvä termi. Tämä on summa, jonka mainostaja on valmis maksamaan siitä, että hakija klikkaa sivustolle. Periaatteessa kyse on huutokaupasta ja yksittäistä klikkauksista voidaan maksaa useita euroja. 

Hakukoneoptimointia tehdessä tämä on jokseenkin toissijainen. Käytän tätä silti suuntaa antavana laittamaan kaupalliset haut arvojärjestykseen.  

Pitkän hännän avainsanat

Pitkän hännän avainsana tarkoittaa käytännössä pidempää hakulauseketta ja rajaa hakua enemmän. Luonnollisesti näillä hakulausekkeilla on pienemmät hakuvolyymit, mutta kolikon kääntöpuolella on pienempi kilpailuaste. 

Suuren suurena valttikorttina mainittakoon tarkemmin rajatun kohderyhmän tavoittaminen. Selailija tietää siis jo hyvin tarkkaan mitä on etsimässä ja jos sinulla on palvelu vastaamaan kysyntään, on potentiaalinen asiakas haavissa. 

Tämä tarkoittaa myös, että pitkän hännän avainsanoilla on korkeampi konversioaste kuin lyhyillä hakusanoilla. Toisin sanoen, kun hakija tietää paremmin mitä hakee, on hän todennäköisempi myös ostamaan. 

Pitkän hännän avainsana esimerkki:

Lyhyt häntäinen avainsana: ”kuntosalivaatteet”
Pitkän hännän avainsana: ”edulliset naisten kuntosalivaatteet”

Pitkän hännän avainsanat on pienelle toimijalle huikea mahdollisuus. Ne ovat kuin pieniä, toki vähän vaikeampikulkuisia polkuja suurten valtaväylien laitamilla. Näitä polkuja kun luo tarpeeksi voi päästä lähelle valtaväylän liikennemääriä. 

lyhythäntäinen sika vs pitkähäntäinen leijona

Jos tuotteen tai palvelun avainsana on nollahaku?

Voi olla mahdollista, että sinulla on myynnissä tuote, jota ihmiset eivät yksinkertaisesti hae hakukoneista. Olet keksinyt huikean innovaation ratkaisemaan jonkin ongelman, mutta tuote on niin uusi, ettei sitä voi optimoida tietylle hakusanalle. 

Tilastot näyttävät nollaa, eikä synonyymeillakaan löydy tuloksia. Paradoksaalisesti ratkaisu ongelmaan on kirjaimellisesti ongelma. Mitäs ihmettä nyt taas? Ihmiset etsivät kaikkiin ongelmiinsa ratkaisua Googlettamalla, myös siihen mitä sinä olet ratkaisemassa. 

Mihin kysymykseen voisit vastata ja mitä aihealueita voisit käsitellä blogissasi ja sitä kautta vaivihkaa tuoda tietoisuutta potentiaalisille asiakkaille. Mutta tässäkin on syytä muistaa tarjota informaatioita ensimmäisenä, koska kyseessä on informatiivinen haku. Sen jälkeen hienovarainen esilletuonti omasta tuotteesta.  Kuten Kummelissa laulettiin ”matalalla profiililla, on voittajan tie”.

Avainsanatutkimus hinta – Missä hinnoissa pyöritään?

Jos kokeekin, ettei ole aikaa tai intoa perehtyä aiheeseen enempää, aina on mahdollista kääntyä ammattilaisen puoleen. Avainsanatutkimuksen hintoja on hyvin laajalla skaalalla. Halvimmat (myös suppeimmat) tutkimukset maksaa 200 euron luokkaa ja kalleimmat voivat nousta 2000 euroon. Tämä riippuu hyvin paljon sivustosi koosta ja palveluiden lukumäärästä. 

Yhteenveto avainsanatutkimuksesta

Tässä kohtaa on ehkä tullut ilmi miksi avainasanatutkimus on nimenomaan tutkimus. Jos sen haluaa tehdä kunnolla, täytyy paneutua asiaan perusteellisesti ja miettiä strategia avainsanojen valintaan ja sitä kautta koko hakukoneoptimointiin. Nyt sinulla on tietoa eri hakusanatyypeistä ja eväitä lähteä miettimään mitä avainsanoja sijoittaa millekin sivulle. Tässä vielä lyhyt koonti:

  • brainstormaa, käy eri foorumeilla
  • tutki kilpailijoiden sivuja
  • hae dataa avainsanatyökaluista
  • mieti avainsanastrategia ottaen huomioon haun intentio, kilpailuaste, hakumäärä ja trendi, sekä asiakkaan ostopolku 
  • valitse oikeat avainsanat oikeille sivuille

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tässä kohtaa on vasta avainsanatutkimus tehtynä. Vaikka kerrostalo ei pysy pystyssä ilman perustuksia, on itse kerrostalo pääasiassa. Älä siis unohda sijoittaa avainsanoja sisältöihin. 

Voit halutessasi myös pyytää minut apuun.

Haluatko tehdä avainsanatutkimuksen ilmaiseksi?

Se onnistuu esimerkiksi hyödyntämällä muuten kalliiden (yli 100€/kk) avainsanatyökalujen ilmaisjaksoja. Mm. omassa työkäytössä oleva SEMRush tarjoaa tällaista.

Nappaa napin kautta ilmainen 7
päivän kokeilujakso maksulliseen SEMRush-pläniin
👇

Joonas Taipale

Sisällön kirjoittaja on ex-rakennusinsinööri. Nykyään hän rakentaa yritysten näkyvyyttä hakukoneiden kautta.

Ilmainen sivustokartoitus! 🤩
Jätä tietosi, niin lähetän sähköpostiin arvion, mitä hakukoneoptimoinnilla voisi saavuttaa sivustosi kohdalla.
(Et ilmottaudu samalla sähköpostilistalle)
Scroll to Top