
On kolme pääpilaria hakukonenäkyvyydessäsi. Sisäinen, ulkoinen ja tekninen hakukoneoptimointi. Tämä on usein tehty jako. Tässä artikkelissa keskitytään tekniseen puoleen.
Hyvin toteutettu tekninen SEO luo vankan perustan sisällölliselle hakukoneoptimoinnille. Vaikka content is king, niin timanttisestakaan sisällöstä ei ole hyötyä, jos Googlen botit eivät ymmärrä sivustoasi.
Luettuasi artikkelin tiedät:
- teknisen seon tärkeimmät elementit
- miten googlen botit toimivat
- mitä ilmaisia seo-työkaluja kannattaa käyttää
Mitä tekninen hakukoneoptimointi on?
Tekninen hakukoneoptimointi parantaa sivuston teknistä toimivuutta, jotta se on sekä käyttäjä- että hakukoneystävällinen. Sen avulla varmistetaan, että hakukoneet voivat löytää, indeksoida ja ymmärtää sivuston sisällön ja rakenteen. Tämä on yksi tärkeimmistä tekijöistä Google-näkyvyyden saavuttamisessa.
Tekninen SEO saattaa kuulostaa monille vieraalta ja jopa pelottavan monimutkaiselta aiheelta. Termi tuo helposti mieleen mielikuvia koodiriveistä, serveriasetuksista ja muista teknisistä yksityiskohdista. (Mitä se kyllä loppujen lopuksi onkin).
Nykypäivän verkkosivualustat ja niihin ladattavat lisäosat kuitenkin mahdollistavat, että suurin osa verkkosivujen omistajista pärjää ilman koodaustaitoja myös teknisen seon kanssa.
Osaahan sitä ihminen ajaa autoakin, vaikkei tiedä miten tasauspyörästö saatika starttimoottorin solenoidi toimii.
Jotta saa paremman otteen tekniseen seoon, täytyy ekana päästä Googlen bottien sieluttomuuden maisemaan.
Googlen bottien toiminta
Sivuston crawlaus eli läpikäynti
Googlen botit (spiderit) ovat liikkeellä 24/7, ei vapaapäiviä edes jouluaattona. Ne etsivät jatkuvasti internetin loputtomasta verkosta uutta tai päivitettyä sisältöä, jota lisätä/päivittää indeksiinsä. Indeksistä lisää seuraavan otsikon alla.
Kun siis luot uuden sivun tai päivität vanhaa, menee jokunen aika ja botit ovat käyneet sen ”crawlaamassa”. Tämän jälkeen Google tekee omien algoritmien mukaisen arvion ja sijoittaa sivun hakutuloksissa sille kuuluvalle paikalle, kun käyttäjä suorittaa haun.
Koska Googlella on budjetti kuinka tiuhaan se käy crawlaamassa (crawl budget), se priorisoi sivustoja, joissa tekniset elementit on kunnossa. Tähän asiaan teknisessä hakukoneoptimoinnissa keskitytään, eli yritetään auttaa Googlen botteja ymmärtämään sivustoasi.
Jos botti ei koskaan käy crawlaamassa sivuasi, sen on hyvin hankala päätyä lopulta hakutuloksiin.

Indeksointi
Indeksointi on vaihe crawlauksen jälkeen, jossa sisältö tallennetaan tietokantaan, jotta se voidaan esittää hakutuloksissa. Vertauskuvana voisi käyttää, että puhelinnumerosi lisätään puhelinluetteloon.
Kun käyttäjä tekee haun, sitä lähdetään etsimään tästä Googlen ”puhelinluettelosta”. Jos sivusi ei ole syystä tai toisesta päätynyt indeksiin, arvaat varmaan lopputuloksen. Kukaan ei löydä sivuasi hakukoneista.
On erilaisia menetelmiä, joilla tehostaa, että sivustosi tärkeät sivut varmasti päätyvät indeksiin. Isoilla sivustoilla tämä korostuu entisestään. Teknisessä hakukoneoptimoinnissa keskitytään tehostamaan indeksointia ja poistamaan indeksointiongelmia.

Mihin asioihin keskitytään teknisessä seossa?
Tässä kappaleessa pyrin avaamaan yksityiskohtaisemmin eri teknisen hakukoneoptimoinnin elementit.
Sivuston löydettävyys – indeksointiongelmat
XML-sivustokartta
XML-sivustokartta (XML sitemap) on tiedosto, joka sisältää luettelon verkkosivuston tärkeistä sivuista ja ohjaa hakukoneiden botit niiden löytämiseen ja indeksointiin. Se auttaa erityisesti laajoja tai monimutkaisia sivustoja varmistamaan, että kaikki oleellinen sisältö tulee indeksoiduksi. Vaikka XML-sivustokartta ei yksinään paranna hakukonesijoituksia, se on tärkeä työkalu indeksoinnin varmistamisessa ja sivuston rakenteen ymmärrettävyyden parantamisessa hakukoneille.

Robots.txt
Robots.txt on verkkosivuston juurikansiossa sijaitseva tiedosto, joka ohjaa hakukoneiden botteja sivuston crawlaamisessa. Sen avulla voidaan määrittää, mitkä sivut tai osiot botit saavat tai eivät saa indeksoida. Esimerkiksi yksityiset sivut tai resurssit voidaan sulkea indeksoinnista. Vaikka robots.txt on hyödyllinen hakukoneiden hallinnassa, se voi olla tuhoisa hakukonenäkyvyydellesi väärinkäytettynä. Tätä ei tule siltikään pelätä, vaan tiedostaa asia. Suurimmassa osaa tapauksia tiedostoa ei tarvitse huomioida mitenkään.

Rikkinäiset linkit
Rikkinäiset linkit voivat johtaa siihen, ettei botit pääse crawlaamaan kaikkia sivuja, eikä siten indeksoi haluttuja sivuja. Rikkinäiset linkit huonontavat luonnollisesti myös käyttäjäkokemusta.
Orposivut
Orposivut ovat sivuja, joihin ei tule ollenkaan sisäisiä linkkejä. Botit eivät silloin pääse näille sivuille ja suurella todennäköisyydella ne ei indeksoidu. Hakukonenäkyvyydellesi oleelliset sivut eivät tulisi ikinä olla orposivuja.
Heikko sisältö ja avainsanojen liiallinen käyttö
Sivut, jotka hakukone tulkitsee epärelevantiksi voidaan jättää indeksoimatta. Myös avainsanojen liiallinen käyttö eli spämmääminen voidaan tulkita Googlen silmissä indeksoinnin esteeksi.
Sivuston rakenne
Sivuston rakenne ja hierarkia on oleellinen osa käyttömukavuutta ja selkeyttä. Sisältö pitää jakaa selkeiksi kokonaisuuksiksi ja linkittää toisiinsa loogisella tavalla.
Navigaatiot
Hyvän päänavigaation tulisi olla yksinkertainen ja johdonmukainen. Yhdellä vilkaisulla tulisi nähdä mahdollisimman kattava kuva mitä palveluja ja tuotteita sivustolla on. Sivuston desktop-versiossa olisi suositeltavaa, että ei käytettäisi ”hampurilaisvalikkoa”, joka mobiilissa on melkein välttämätön.
Saavutettavuus – sivuston ”syvyys”
Nyrkkisääntönä voidaan pitää ”kolmen klikkauksen” sääntöä. Mikään sivu, jonka haluaa menestyä hyvin hakukoneissa ei tulisi olla kauempana kuin kolmen klikin päässä. Rakenteesta olisi hyvä miettiä siis mieluummin leveä kuin syvä.
URLit
URLien nimeämiseenkin on olemassa tiettyjä hyviä käytäntöjä. Tietysti kuten kaikessa SEOssa, ei nämäkään absoluuttisia asioita ole näkyvyytesi kannalta.
- käytä selkeitä, mahdollisimman lyhyitä ja kuvaavia urleja
- vältä mahdollisuuksien mukaan täytesanoja ”ja” ”tai”
- sisällytä pääavainsana (avainsanatutkimuksen mukaan) URLiin mahdollisimman vasemmalle eli lähelle domainia
- käytä vain pieniä kirjaimia ja väliviivoja
- vältä merkkejä: alaviiva, numerot (myös siis päivämäärät ja vuodet)
- vältä dynaamisia parametreja. Esim esimerkki.fi/tuotteet on parempi kuin esimerkki.fi/?id=1234.
- rakenna URL-rakenteesta hierarkinen, jotta ne näyttävät missä kohtaa sivustoa ollaan
URLeja ei kannata lähteä ensimmäisenä toimenpiteenä muuttelemaan. Jos monsteri_kaikkien_suositusten_vastainen-urli123? näyttää hilluvan ykkösenä, niin antaa sen olla. Jos kuitenkin URLeja lähtee muuttamaan, täytyy muistaa tehdä uudelleenohjaukset.
Yhdenkin merkin muuttaminen tarkoittaa bottien silmissä täysin uutta sivua, jonka indeksoituminen ja sijoittuminen alkaa täysin alusta. Pahimmillaan hyvän Google-näkyvyyden jo saavuttaneet sivut voivat valahtaa Googlen perimmäiseen nurkkaan, kun URLeja lähtee sorkkimaan ilman tietoa siitä mitä tekee.
Sisäiset linkitykset
Sivuston sisäisellä linkityksellä kerrotaan hakukoneille ja käyttäjille sivuston hierarkiasta, sisällön merkityksestä ja eri sivujen keskinäisestä yhteydestä. Hyvin suunniteltu linkitys näyttää, mitkä sivut ovat tärkeitä ja auttaa hakukoneita ymmärtämään, miten ne liittyvät toisiinsa. Linkitä sisällöissä luonnollisella tavalla tärkeille sivuille. Ankkuritekstiin kannattaa lisätä linkattavan sivun pääavainsana jossain muodossa.

Sivuston turvallisuus
Sivustolla tulisi olla käytössä HTTPS-protokolla. Eli sivustosi tulisi olla muotoa https://esimerkki.fi, eikä http://esimerkki.fi. Silloin käytössä on SSL/TLS-salaus, joka estää tietojen pääsemisen vääriin käsiin. Sivuston turvallisuus on hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä.
Sivuston nopeus
Google painottaa nopeutta tärkeänä sijoitustekijänä, sillä hidas sivusto voi karkottaa käyttäjät ennen kuin edes koskaan saapuvat sivustolle. On käytössä niin kutsutut core web vitals- arvot, joilla mitataan tärkeimpiä sivuston nopeuteen liittyviä elementtejä. Alempana löytyy linkki listaukseeni eri nopeustyökaluista.

LCP = Largest contentful paint mittaa suurimman näkyvän sisältöelementin (kuten kuvan tai otsikon) latausaikaa, ja kertoo kuinka nopeasti käyttäjä näkee pääsisällön..
INP = Interaction to next paint mittaa sivun interaktiivisuutta ja reagointinopeutta käyttäjän toimintoihin, kuten klikkauksiin tai lomakkeiden täyttämiseen
CLS = Cumulative layout shift. Kertoo hyppiikö ja pomppiiko elementit sivua ladatessa. Se mainos joka hyppää juuri kursorisi kohdalle klikatessasi, alentaa siis kyseisen sivun arvostusta Googlen silmissä. Siitäs saavat!
Kuvien optimointi
Kuvien optimointi on helppo toteuttaa ja on suuresti vaikuttava tekijä sivuston nopeuteen. Internet on täynnä ilmaisia työkaluja, joilla muuttaa tiedostomuodot ja pienentää kuvat.
Suosi moderneja tiedostomuotoja kuten WebP ja käytä sen kokoista kuvaa, kun se sivullasi näkyy. Turha siis laittaa ylisuuri kuva, joka kuitenkin pienenee kävijän näytölle.
Kirjoittaa Googleen ”pic converter” tai vastaavaa, niin löytää hyviä työkaluja.
https://cloudconvert.com/image-converter
Koodin tehostaminen
Pienennä ja yhdistele eri kooditiedostoja. Ei hätää, ei tarvitse koodaustaitoja. Tähän on olemassa erilaisia lisäosia WordPressissä, täytyy vain hieman perehtyä aiheeseen, jotta tietää mitä vipuja vetää.
Hyödynnä välimuistia (cache)
Selaimen välimuisti nopeuttaa sivuston latautumista. Välimuisti tallentaa jo kertaalleen ladatut tiedot, jolloin niitä ei tarvitse hakea joka kerta uudestaan.
Palvelin
Joskus voi tulla kysymykseen vaihtaa palvelinta, jos se vaikuttaa hitaalta tai riittämättömältä sivuston kokoon nähden. Jos kävijöitä on ulkomailta kannattaa käyttää CDN:ää eli useita palvelimia ympäri maailmaa, jotta sivusto latautuu mahdollisimman lähellä itse käyttäjää.
Sivuston responsiivisuus – mobiilioptimointi
Tämän päivän maailmassa suuri osa internetliikenteestä tapahtuu mobiilissa. On siis ehdottoman tärkeää, että sivustosi on responsiivinen eri laitteille. Tähänkin on lukuisia työkaluja olemassa. (Linkki alempana tekemääni seo-työkalulistaukseen)

Strukturoitu data (schema)
Schema markup on strukturoitua tietoa, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään paremmin verkkosivuston sisältöä. Esimerkiksi tuotesivulla schema voi ilmoittaa tuotteen hinnan, saatavuuden ja arvostelut suoraan näkymään hakutuloksissa. Oikein käytettynä schema voi tarjota merkittävää kilpailuetua, sillä se tekee sivustosta informatiivisemman ja käyttäjäystävällisemmän hakukoneille.
Teknisen seon työkalut
Internet on täynnä lukuisia teknisen seon työkaluja ja kokoan niitä kokoajan päivittyvään seo-työkalujen listaani. Kannattaa käydä tutustumassa listaan, siellä on paljon muitakin kuin teknisen seon työkaluja.
Kunniamainintana täytyy sanoa Screaming Frog. Se ei ole turhaan SEO-piireissä kehuttu. Ilmaisversio crawlaa alle 500 sivuisen saitin ja kertoo lukuisia teknisiä kehityskohtia sivustostasi. Tämän lisäksi, kun ottaa käyttöön täysin ilmaisen Google Search Consolsen, niin pärjää jo aika pitkälle.

Yhteenveto
Tekninen hakukoneoptimointi on osa-alueena vähän ristiriitainen. Toisaalta siihen voisi uppoutua kuinka syvälle tahansa ja opiskella aihetta kooditasolla vuosikausia.
Toisaalta nykypäivän mielettömän hienot ohjelmat luovat mahdollisuuden kaikille, kunhan on vain vähän viitseliäisyyttä ja ymmärtää peruslogiikan.
Tärkeintä lienee, että heittää nurkkaan omat epäilyksensä siitä, etteikö oppisi jotain.
Jos kuitenkin tuntuu, että haluaa mieluummin hakukoneoptimointia palveluna, niin autan mielelläni.

