Etusivu -> Hakukoneoptimointiblogi -> Miksi on tärkeä tietää mikä on hakuintentio?

Miksi on tärkeä tietää mikä on hakuintentio?

Sillä on suuri merkitys mitä hakija tarkoittaa suorittaessaan haun. Kun osaat vastata täsmällisesti hakulausekkeisiin, nostat maksavien asiakkaiden virtaa sivustollesi.

Päivitetty viimeksi
mies tietokoneella ja tekee hakua jollain neljästä hakuintentiolla

Hakuintentio, mikä ihme on hakuintentio? Eikö kaikki haut ole hakuja siinä missä toisetkin? Ehei, niillä on suuri merkitys sen kanssa kenestä tulee potentiaalisesti asiakkaasi. 

Joskus voi olla järkevämpää keskittyä 20 kuukausittaisen haun sanaan, jossa on oikea hakuintentio, kuin 1000 kuukausihaun sanaan, jossa on väärä hakuintentio.

Sen määrittäminen on tärkeimpiä tehtäviä, kun tehdään avainsanatutkimusta ja sitä kautta myös kokonaisvaltaista hakukoneoptimointia.

Luettuasi artikkelin tiedät:

  • Mikä hakuintentio on ja sen merkityksen
  • Eri hakuintentiot ja niiden vaikutuksen sisältöön
  • Miten tunnistaa eri hakuintentiot
  • Miten kohdistaa sisältö vastaamaan oikeaa hakuintentiota

Mikä on hakuintentio?

Hakuintentio tarkoittaa käyttäjän tarkoitusta tai tavoitetta hakukonetta käyttäessään. Se voi olla tiedon hakemista, tietyn sivuston löytämistä, tuotteiden vertailua, ostopäätöksen tekemistä tai palvelun etsimistä. Ymmärtämällä hakuintention voit kohdentaa sisältösi tarkemmin ja vastata käyttäjien tarpeisiin tehokkaammin

Miksi on tärkeää tietää hakuintentio?

Kannattaa miettiä omakohtaisesti asiaa. Olet keittiön pöydän ääressä pilkkomassa sipuleita ja porkkanoita. Karjanlanpaistilihat kärisee pannulla ja kiroat mielessäsi Ikeasta ostettua liesituuletinta, joka ei kerää savuja. Kohta lähtee taas palohälytin soimaan. 

Luulit muistaneesi reseptin ulkoa, mutta haluat vielä tarkistaa sen. Kaivat puhelimen taskusta ja kirjoitat likaisine sorminesi mahdollisimman nopeasti ”karjlanpatisi”. Aivan oikein, sekaan tulee myös laakerinlehtiä ja mustapippuria. 

Kuinka kiitollinen sitä tuossa tilanteessa onkaan, että ensimmäinen tulos on karjalanpaistin resepti, eikä esim k-kaupan tuotesivu ”Nyt karjalanpaistilihat 6,9e”. 

Tämä asia johtuu yksinkertaisesti siitä, että Googlen algoritmit ovat muovatuneet tietämään mitä ihminen kyseisellä haulla tarkoittaa. (Ja tietää sen pelottavan hyvin.) 

Ainoa tapa pärjätä hakukoneissa on vastata sisällöllä mahdollisimman tarkasti siihen, mitä käyttäjä oikeasti on etsimässä.  

Mitä eri hakuintentioita on?

Hakuintentiot eli käyttäjän tarkoitukset haun taustalla jaetaan yleensä kolmeen pääluokkaan: tiedonhaku-, navigointi- ja osto-intentioihin. Jokaisella näistä on merkittävä vaikutus siihen, millainen sisältö toimii parhaiten ja houkuttelee käyttäjän huomion.

Informatiivinen eli tiedonhakuintentio

Tiedonhakuintentio keskittyy käyttäjän tarpeeseen löytää tietoa. Käyttäjä etsii vastauksia kysymyksiinsä eikä välttämättä ole valmis tekemään ostopäätöstä. Tässä tapauksessa informatiivinen ja selkeä sisältö, kuten oppaat, blogiartikkelit ja usein kysytyt kysymykset, on avainasemassa. Sammuta tietoa haluavan jano, äläkä tyrkytä tuotteita, se vain karkottaa käyttäjän.  Esimerkkejä informatiivisesta hausta:

  • miten vaihdetaan autoon öljyt?
  • miten tehdä napolilainen pitsa?
  • miten saada yritys näkymään google-haussa? 
informatiivinen hakuintentio: kuinka paljon proteiini
Informatiivinen hakuintentio

Osto-intentio 1: Kaupallinen/vertaileva intentio

Kaupallinen intentio on Googlen mukaan ”transaktiota edeltävä”. Eli suomeksi väännettynä. Hakija on jo ostohousut puolitangossa ja valmiina miettimään mistä ostaisi, mutta tarvitsee vielä vähän vahvistusta ostopäätökselleen. Vertailut ovat parasta sisältöä tähän hakuintentioon. Tee arvosteluja ja helposti silmäiltäviä taulukoita. Missä akukäyttöisessä ruohonleikkurissa on paras teho, missä paras akunkesto jne. Tuo hintoja esiin, kerro palveluista mahdollisimman tarkasti.  Esimerkkejä kaupallisen intention hausta:

  • öljynvaihto hinta 
  • hyvä pitsauuni kotikäyttöön
  • hakukoneoptimointi tampere 
kaupallinen hakuintentio tuottaa tuotekuvia
Kaupallinen hakuintentio voi tuottaa tuotekuvia

Osto-intentio 2: Transaktionaalinen

Transaktionaalinen intentio puolestaan viittaa käyttäjän haluun tehdä ostopäätös. Ostohousut on jo napitettu tiukasti jalkaan ja vyö kiristetty. Kuka ottaisi rahani?!  Se tarkoittaa käyttäjän halua tehdä konkreettinen toimenpide, kuten ostos, varaus, tilaus tai rekisteröityminen.  Tämä hakuintentio viittaa usein käyttäjiin, jotka ovat valmiita sitoutumaan tai käyttämään rahaa. Luottokortti on jo kaivettu lompakosta.  Sisällön tulisi olla täsmällistä ja houkuttelevaa, jotta käyttäjä ohjautuu sujuvasti konversioon. Esimerkiksi tuotesivut, selkeät hinnastot, käyttäjäarvostelut ja ostoprosessia helpottavat toimintakehotukset, kuten ”Osta nyt” tai ”Tilaa tästä”, ovat keskeisiä transaktionaalisen intention hyödyntämisessä.  Myös maksuvaihtoehtojen ja toimitustietojen näkyvä esille tuominen voi madaltaa kynnystä ostopäätöksen tekemiseen.  Hakukoneoptimoinnissa kannattaa panostaa tarkasti kohdennettuihin avainsanoihin, jotka ilmentävät vahvaa ostoaikomusta, kuten ”osta”, ”tilaa”, ”edullisin” tai ”paras”.  Tämä auttaa tavoittamaan käyttäjät, jotka ovat jo hyvin lähellä päätöksentekoa, ja lisää mahdollisuuksia kasvattaa myyntiä ja asiakasvirtaa Esimerkkejä transaktionaalisesta hausta:

  • varaa öljynvaihto ajanvarauksella
  • tilaa pitsauuni verkkokauppa
  • tilaa seo-auditointi netistä
transaktionaalinen hakuintentio
Esimerkki transaktionaalisesta hakuintentiosta. Mainokset ovat myös merkki siitä, että rahan oletetaan vaihtavan omistajaa.

Navigointi-intentio

Navigointi-intentio ilmenee, kun käyttäjä etsii tiettyä verkkosivustoa tai brändiä. Tällöin käyttäjä odottaa pääsevänsä suoraan haluamalleen sivulle. Hakukonesijoitusten parantamiseksi on tärkeää, että brändisi kotisivu ja tärkeimmät alasivut ovat hyvin optimoituja. Käytännössä siis hakija ei tiedä sivustosi tarkkaa osoitetta/jaksa kirjoittaa sitä ja Googlehan auttaa laiskaa hakijaa. 

  • öljypiste (öljynvaihtoon erikoistunut yritys)
  • luca (napolilaiseen pitsaan erikoistunut ravintola)
  • joonas taipale (hakukoneoptimointiin erikoistunut yksinyrittäjä) 
gmail haku
Osoiteriville kirjoitettava Gmail.com on liian paha kirjoittaa, mutta onneksi voi vain kirjoittaa ”gmail” hakukenttään.

Kuinka optimoida sisältö hakutarkoituksen mukaan

Miksi tämä on tärkeää? Siksi, että haluat varmistaa laskeutumissivun vastaavan yleisösi hakutarkoitusta. Jos ihmiset etsivät tietoa, et halua ohjata heitä tuotteen myyntisivulle – ainakaan heti. 

Tämä saattaa karkottaa heidät. Toisaalta, jos joku haluaa ostaa tuotteen, mutta päätyy pitkään blogikirjoitukseen, saatat menettää asiakkaan. Tällaisessa tapauksessa haluat ohjata heidät suoraan verkkokauppaan ja oikealle tuotesivulle.

Tuotesivujen optimointi kaupallisesti suuntautuneille avainsanoille on fiksua. Esimerkiksi, jos myyt askartelutarvikkeita, voit optimoida tuotekategoriasivun hakutermille askartelutarvikkeet netistä. 

Tällaisessa tapauksessa kannattaisi olla informativiisia blogiartikkeleita askarteluun liittyen. Tutkia mitä ihmiset askartelevat ja millaisia ongelmia on. Sitten vastata informatiivisen hakuintention sanalla ja tuoda liikennettä tätä kautta sivustolle. 

Eri ostopolun vaiheet ja hakuintentio

Markkinoinnissa puhutaan ostopolusta, ostosuppilosta, asiakaspolusta ja ties mistä. Kyseessä on siis yleistys siitä miten ihmisen oletetaan käyttäytyvän ennen kuin päätyy ostamaan jotain. Tapoja ilmoittaa asiat on monenlaisia. Tässä yksi:

1. Tietoisuus: Aluksi on kiinnostus jotain asiaa kohtaan tai on olemassa jokin ongelma. 

2. Harkinta: Aletaan jo vähän harkitsemaan, että jotain tuotetta voisi tarvita.

3. Konversio: On saatu jo selkeä suunta ja nyt ollaan jo valmiita ostamaan.

4. Sitoutuminen: Ollaan mahdollisesti pidempiaikaisia asiakkaita.

Kuten huomaa, niin ihmisten hakuintentiot mätsäävät aika hyvin tähän oletettuun ostopolkuun. Ehkä järkevämpi tapa olisi sanoa niin päin, että ostopolku on määritelty sen datan pohjalta, mitä ihmisten käyttäytymisestä on kerätty.   

Parhaassa tapauksessa kannattaa kattaa kaikki ostopolun vaiheet sivustollasi luomalla sisältöä eri hakuintention sanoille. 

Sillä on merkitystä onko ollut läsnä jo ostopolun alkuvaiheessa ymmärtäen asiakkaan ongelmia ja arkipäivää. Se tuo luottamusta ja tietoisuutta oman brändin ympärille. 

Siksi informatiivisen sisällön tuottaminen on tärkeä vaihe, vaikkei se itsessään konvertoi suurella prosentilla. Isossa kuvassa se toimii kuten korkoa korolle ilmiö. 

Jos saat sisältöihisi vuosien mittaan liikennettä, se luo koko ajan lisää tietoisuutta brändisi ympärille. Viiden vuoden päästä voit olla paljon edellä kilpailijaasi, joka ei tehnyt kyseisiä toimenpiteitä. 

Miten selvittää sanan hakuintentio?

Useassa seo-työkalussa on mahdollisuus tarkastaa haun intentio. 

hakukoneoptimointi hakusana semrushissa
Semrush-työkalussa se näkyy ”intent”-sarakkeen kohdalla kirjaimena I tarkoittaen informatiivista hakua.

Suomen markkinoilla en luottaisi sokeasti työkalujen antamiin hakuintentioihin. Koska se on niin merkittävä asia, niin ainakin sivujen pääavainsanojen kohdalla tekisin manuaalisen tarkastuksen. Eli:

Kirjoita googleen haluttu hakusana ja tsekkaa 2-5 ensimmäistä tulosta ja mitä sieltä löytyy. 

Tuleeko vastaan informatiivisia blogiartikkeleita -> informaation haku.

Tuleeko vastaan tuotesivuja -> kaupallinen haku

Se mikä intentio näyttää olevan, niin kannattaa tehdä myös itse sen mukaista sisältöä. Toki paremmin kuin muut, niin se voi nousta heidän yläpuolelle. 

Joskus homma on selkeä ja saat nopeasti selkeyden, aina ei kuitenkaan ole niin. 

Aina hakuintentio ei ole selkeä havaita

Jotkut tapaukset ovat selkeitä ja hakuintention ymmärtää nopealla tarkistuksella. Joskus voi kuitenkin käydä niin, että tuloksissa onkin vähän kaikenlaista sisältöä. 

Tällöin on vaikea määritää hakuintentionta. Mitäs nyt?

Loppujen lopuksi hakuintentiot, ostosuppilot ja muut markkinointitermit ovat vain yleistyksiä, jotka ovat hyviä työkaluja kattamaan suuren osan tapauksia. 

Ei ihminen oikeasti toimi kovin lineaarisesti tai ole aina itsekään varma, mitä on etsimässä. Siksi hakuintentiokin on vaikea yksiselitteisti määrittää.

Tässä vaiheessa kuvaan astuu hakukoneoptimoinnin pitkäjänteinen luonne. Ei auta kuin tehdä olettama ja testata. Katsoa mitä tapahtuu ja reagoida. 

Yhteenveto

Tämä nopealla tarkastelulla aikas triviaalilta tuntuva aihe on loppujen lopuksi hyvin merkittävä. Ei pelkästään hakukoneoptimoinnissa, vaan yleisesti. 

Ainoa tapa menestyä elämässä on auttaa muita. Jopa kaikkivaltiaan elein operoivan Googlen on se myönnettävä.  

Jos haluat apuani avainsanatutkimukseen, jossa etsin varmasti hakuintention mukaiset hakusanat sivustollesi, niin mielelläni sen teen.

Joonas Taipale

Sisällön kirjoittaja on ex-rakennusinsinööri. Nykyään hän rakentaa yritysten näkyvyyttä hakukoneiden kautta.

Ilmainen sivustokartoitus! 🤩
Jätä tietosi, niin lähetän sähköpostiin arvion, mitä hakukoneoptimoinnilla voisi saavuttaa sivustosi kohdalla.
(Et ilmottaudu samalla sähköpostilistalle)
Scroll to Top